Dr. Uwe Fahr

Dr. Uwe Fahr, M.A.

Introduction to Higher Education Teaching, Advanced Level, New Professionals Program, Coaching

weitere mit der Universität verbundene Einrichtungen
Fortbildungszentrum Hochschullehre der Universität Erlangen-Nürnberg FBZHL

Room: Raum 4-22
Dr.-Mack-Str. 77
90762 Fürth

About Uwe Fahr

Dr. Uwe Fahr supervises the basic course on university teaching and the specialization level of our open seminar program as well as the program for newly appointed professors. In addition, he works as a coach at FBZHL and advises teachers individually.

since 2012 Staff member of the FAU Training Center for University Teaching
2012 Master (M.A.) Counseling in the World of Work. Supervision and Coaching (Frankfurt University of Applied Sciences): “Supervision in Palliative Care”.
2010 Heidelberg University Hospital (February – August)
2008 Master (M.A.) Adult Education with the thesis “Problems and Perspectives of Philosophy in Adult Education”.
2006-2009 Lecturer at the Institute for Philosophy at the University of Erlangen-Nuremberg
2005-2009 Management of the Clinical Ethics Committee of the University Hospital Erlangen
2004-2005 Institute for Applied Ethics and Medical Ethics, University of Basel
2002-2005 Lecturer for Ethics in Medicine as well as for Applied Ethics at the Medical Faculty of the University of Basel
2002 Doctorate (Dr. phil.)
2000-2001 Research assistant in a DFG project on the framework conditions of passive euthanasia at the Center for Ethics and Law in Medicine (ZERM) at the University of Freiburg
2001-2004 Assistant and research associate at the Institute for Applied Ethics and Medical Ethics at the University of Basel. Collaboration in numerous research projects on ethics in medicine.
1998-2000 Doctoral scholarship according to the Hessian Law for the Promotion of Young Scientists
1995-1998 Editorial assistant of the nursing magazine PFLEGE AKTUELL of the German Professional Association for Nursing Professions
1986-1994 Studies of Philosophy, Sociology and Psychoanalysis at the Johann Wolfgang Goethe-University, Frankfurt am Main

  • Fahr, U. (2022): Voraussetzungen und Grenzen einer Wissenschaftsdidaktik. Historische und systematische Reflexion eines komplexen erkenntniskritischen Anliegens. In: Reinmann, G.; Rhein, R.: Wissenschaftsdidaktik I. Eine Einführung. transkript, S. 65-86. [PDF]
  • Fahr, U. (2020): Wissenschaftsdidaktik als praktische Theorie. Aristoteles‘ Begriff einer Grundrisswissenschaft als Modell für die Hochschuldidaktik. In: Tremp P., Eugster B. (Hrsg.) Klassiker der Hochschuldidaktik. Kartografie einer Landschaft. Springer VS, Wiesbaden.
  • Fahr, U. & Zacherl, R. (2019): Hochschullehre und Reflexion – Ein multimodales Lehr-Lern-Konzept am Beispiel eines Hochschuldidakik-Kurses. In Jahn, D; Kenner, A.; Kergel, D.; Heidkamp-Kergel, B. (Hrsg.): Kritische Hochschullehre. Impulse für eine innovative Lehr-Lernkultur. Wiesbaden: Springer VS, S. 281-304.
  • Baldioli, C. ; Fahr, U. (2018): Emotionale Lernziele im Inverted Classroom? Ein ICM-Konzept zur Entwicklung von Beratungskompetenzen von Lehrenden an der Hochschule. In: J. Buchner; C. F. Freisleben-Teutscher; J. Haag; E. Rauscher (Hrsg.) : Inverted Classroom (Inverted Classroom and Beyond). St. Pölten : Fachhochschule St. Pölten GmbH, 2018, S. 21-27.
  • Fahr, U. (2017) Coaching an der Hochschule. Grundlagen und Impulse für Coaches und Hochschulangehörige Springer essentials.
  • Fahr, U., Jahn, D. & Kenner, A. (2014) Leitfaden für Mentorinnen und Mentoren. Erstsemester unterstützen [PDF]
  • Fahr, U. (2013) Eine spezielle Herausforderung: klinische Ethikberatung, “Journal Supervision 4/2013” S. 6-7
  • Fahr, U. (2013) Die diskursethische Grundlage der Ethikberatung im Gesundheitswesen., Steger, F: “Klinische Ethikberatung. Grundlagen, Herausforderungen und Erfahrungen.” S. 45-62
  • Fahr U. (2013) Menschenwürde und Klinische Ethikberatung, Joerden J u.a.: “Handbuch Menschenwürde und Medizin” S. 591-604
  • Fahr, U.; Greißel, M. (2012) Kooperation ist gesund. Die erfolgreiche Arbeit in einem Supervisorenteam. Am Beispiel einer Palliativstation., “Journal Supervision 4/2012” S. 10-12
  • Neitze G., Riedel A., Dinges S., Fahr U., May AT (2012) Empfehlungen zur Evaluation von Ethikberatung in Einrichtungen des Gesundheitswesens, “Eth Med DOI 10.1007/s00481-012-0230-8”
  • Fahr, U. (2010) Discourse Ethics and Ethics Consultation, Schildmann J, Gordon JS, Vollmann J (Eds): “Clinical Ethics Consultation. Theories and Methods, Implementation, Evaluation” S. 53-63
  • Fahr, U. & Rothhaar, M. (2010) Ethics – Empiricism – Consultation: Defining a Complex Relationship, Schildmann J, Gordon JS, Vollmann J (Eds): “Clinical Ethics Consultation. Theories and Methods, Implementation, Evaluation” S. 21-35
  • Fahr, U.; Herrmann, B.; May, AT u.a. (2010) Empfehlungen für die Dokumentation von Ethik-Fallberatungen, “Ethik in der Medizin (2010) ” S. (online publiziert)
  • Fahr U. (2010) Ethik in der Medizin multiprofessionell lehren. Herausforderungen des Ethikunterrichts mit Erwachsenen aus unterschiedlichen Berufen, H Remmers, H Kohlen, (Hg.): “Bioethics, Care and Gender. Herausforderungen für Medizin, Pflege und Politik.” S. 223-234

Workshops

  • Fundamentals of consulting
  • Coaching of final theses
  • Teaching and career coaching
  • Theoretical foundations of university didactics
  • Scholarship of Teaching and Learning

Presentations

  • Baldioli, C. & Fahr, U. (2018) Posterpräsentation “Emotionale Lernziele im Inverted Classroom”. Tagung „Inverted Classroom and Beyond“ am 20./21.02.2018 in St. Pölten, Österreich. [PDF]